سالي عبد السلام بالحجاب: يا رب ينزع حب الدنيا من قلبي!

عربي بوست
تم النشر: 2018/11/16 الساعة 16:13 بتوقيت غرينتش
تم التحديث: 2018/11/16 الساعة 16:13 بتوقيت غرينتش
سالي عبد السلام بالحجاب

أطلَّت الإعلامية المصرية سالي عبد السلام بالحجاب ، مخاطبةً جمهورها: "سأفعل للآخرة، وأتصور مثلما أفعل للدنيا وأتصور".

سالي عبد السلام بالحجاب

ونشرت الإعلامية المصرية المعروفة سالي عبد السلام، الجمعة 16 نوفمبر/تشرين الثاني 2018، صورة لها بالحجاب من أمام أحد المساجد.

وقالت سالي: "بقالي كتير نِفسي أنزل أصلّيها (الجمعة) في المسجد. لما بتقعد كتير متنزلش بتخاف تتصور وأنت بتعمل خير عشان محدش ينتقدك ويحُبطك تاني، وتبدأ من الأول تقوله ملكش دعوة ومش هبقى زيك، وأضعف الإيمان إنك تشجعني مش تنتقدني يا أخي!".

وتابعت: "تاني.. نبدأ من أول وجديد، زي ما هعمل للدنيا وأتصور، هعمل للآخرة وأتصور، ويا رب كفّة الآخرة تكسب وينزع من قلبي حب الدنيا".

وأضافت: "لمّا الناس تقابلك تقولك على صورك دي اللي بيحبوها ليك وبتبسطهم أكتر من شغلك ورسالتك، يبقى انت ماشي صح! ده اللي باقي".

ودعت قائلة: "لمّا أموت يفتكروني بدعوة حلوة وصدقة جارية يا رب، اللهم أعز الإسلام بنا.. دين السماحة والمحبة وحب الخير".

View this post on Instagram

#جمعة_مباركة بقالى كتير نفسى انزل اصليها فى المسجد❤️☺️ لما بتقعد كتير متنزلش بتخاف تتصور وانت بتعمل خير عشان محدش ينتقدك ويحبطك تانى وتبدأ من الأول تقوله ملكش دعوة ومش هبقى زيك واضعف الايمان انك تشجعنى مش تنتقدنى يا اخى! تانى ..نبدأ من اول وجديد❤️ زى ما هعمل للدنيا واتصور هعمل للأخرة واتصور ويا رب كافة الأخرة تكسب وينزع من قلبى حب الدنيا! #يارب لما الناس تقابلك تقولك على صورك دى اللى بيحبوها ليك وبتبسطهم اكتر من شغلك ورسالتك يبقى انت ماشى صح! ده اللى باقى❤️ لما اموت يفتكرونى بدعوة حلوة وصدقة جارية يا رب❤️ اللهم اعز الاسلام بنا …دين السماحة والمحبة وحب الخير..اتعرفت على نيرمين وبقينا صحاب وهى اللى صورتنى☺️❤️ شكرا نيرمين … Wearing #بنت_عزيز #egyptiandesigners Are the best #شجع_منتج_بلدك_مصر

A post shared by Sally Abdalsalam (@sallyabdalsalam) on

ليست المرة الأولى التي ترتدي فيها الحجاب

يجدر بالذكر أن الإعلامية المصرية الشابة سالي عبد السلام عوَّدت جمهورها الظهور بالحجاب والحديث عن التدين بين الحين والآخر.

على سبيل المثال، في 17 فبراير/شباط 2018، نشرت صورة لها بالحجاب في أثناء ذهابها لحضور أحد دروس الدين.

وعلقت قائلة: "درس دين 9 ونص الصبح.. من الممكن ألا يبتليك في أولادك ومالك وأهلك ويبتليك في قلبك، التناقض في أبهى صوره، وصحابي شبهي".

View this post on Instagram

درس دين ٩ ونص الصبح ليه 😬❤️ عشان احرم ابقى عيانة امبارح ما انا صليت فى البيت والله! 🤔😃 من الممكن ان لا يبتليك فى اولادك و مالك و اهلك و شغلك و صحتك! ويبتليك فى قبلك❤️! دى القاضية!!! وقلب سليم يا الله. التناقض فى ابهى صوره 🙂 وصحابى شبهى 😂😄👋 نقول تانى! متخافش من حد يتريق او يستظرف! وياريتك تعمل الاتنين يمكن يحسن خاتمتك بدل ما تعيش شيطان و تموت لقدر الله بوجع مش لنفسك بس! ولكن عبرة للى حواليك! اللهم احسن خاتمتنا…❤️ الجمعة مباركة و السبت لذيذ عليكوا 🙂 امسك فى الحبل والكافة هتربح! #اللهم_امين

A post shared by Sally Abdalsalam (@sallyabdalsalam) on

وفي كل مرة كانت تنشر صورها بالحجاب، أكدت سالي أهمية عدم الاكتراث بتعليقات الناس السلبية على فكرك واعتقادك.

وكانت أغلب صورها وهي بالحجاب لها علاقة بصلاة الجمعة أو دروس الدين التي تحضرها، وهي تطلب من جمهورها أن يشجعوها على الاستمرار في ذلك دوماً بدلاً من توجيه النقد والتعليقات المحبطة.

View this post on Instagram

اخر جمعة من شعبان اللهم بلغنا رمضان❤️ من احلى الحاجات اللى حصلتلى فى حياتى النهاردة بعد ما خلصنا الصلاة والدرس لقيت ست بتقولى تعالى وباست راسى وقالتلى ربنا يثبتك عارفة انك بتجاهدى❤️🤗 ربى انت تعلم كم نجاهد يا رب اللهم ثبتنا و ابعد عنا كل حقود يؤذينا او حاسس انه مش زيينا فيحبطنا او يضايقنا..ابعدهم عنا يا رب..اجمعهم مع امثالهم! اللهم اجعلنا قدوة ولا تجعلنا عبرة …ارنا الحق حق وارزقنا اتباعه وابعد عنا المنافقين و المتلونين وكل عدو فى شكل حبيب! #اللهم_تقبل #اللهم_حبب_فينا_خلقك رزقى ❤️ egyptiandesigners are the best @jamila_by_habibaelkashef 😘

A post shared by Sally Abdalsalam (@sallyabdalsalam) on

سالي عبد السلام في العمرة

ومن أبرز محطات الحجاب في حياة الإعلامية المصرية، كانت في 5 يونيو/حزيران 2018، حين نشرت صورة لها من مكة في أثناء أداء العمرة.

وكتبت الإعلامية الشابة: "لبيك اللهم لبيك، عمرة نور الهدى شريف، مستمعة عمري ما شفتها، كانت بتّابعني بقالها 5 سنين تقريباً، من سنة ونص عملت حادثة وفقدت المشي، دخلت غيبوبة مقامتش غير على صوتي في التليفون!".

وواصلت سرد القصة: "من يومها وأنا مشفتش حد بيحبني الحب ده في حياتي.. اتوفت! بعد 9 عمليات".

View this post on Instagram

لبيك اللهم بعمرة❤️ عمرة نورالهدى شريف ..مستمعة عمرى ما شفتها،كانت بتابعنى بقالها ه سنين تقريباً يوم ما جيت الراديو ٩٠٩٠ ! من سنة ونص عملت حدثة و فقدت المشى..دخلت غيبوبة كذا يوم مقامتش غير على صوتى فى التيليفون! من يومها وانا مشفتش حد حبنى الحب ده فى حياتى..اتوفت! بعد ٩ عمليات ووفاة مامتها من الحزن عليها اتوفت..كنا هنحارب سوا! بس نور سابتنى فى اخر الطريق..فرحها كان يوم اربيعنها! انا عمرى ما عيطت قدام حد..دى خليتنى اعيط تانى يوم وفاتها و انا بحكى عليها على الهوا! وصيتينى بعمرة..وربى جابلك عمرة رمضان❤️ امى عملت لهدى امك عمرة..قلت لأختها مريم..١٦ سنة و فى رقابتى لحد ما تتجوز بإذن الله وتبقى احلى مهندسة ميكانيكا من الصعيد🤗 على العهد يا نورى ❤️❤️ وصيتك اتعملت..ربى يجمعنى معاكى فى الفردوس الاعلى..نورى للهداية..نور طريقى ..نور حياتى نور الهدى محمد شريف 🤗😘

A post shared by Sally Abdalsalam (@sallyabdalsalam) on

علامات:
تحميل المزيد