الأربعاء, 23 يناير 2019

خلافات مي حلمي ومحمد رشاد انتهت.. رغم إلغاء الزواج قبل الحفل بساعات لكن صور هذا اليوم تعيد المياه لمجاريها

عربي بوست

يبدو أن خلافات مي حلمي ومحمد رشاد انتهت، وعادت علاقتهما مرة أخرى، بعد 3 أشهر من إلغاء زفاف مقدمة البرامج والمطرب الشاب قبل ساعات من موعد الحفل.

خلافات مي حلمي ومحمد رشاد انتهت

نشرت مي حلمي صورها بفستان الزفاف، وصور خطيبها السابق محمد رشاد ببدلة الزفاف، وقالت إنها رأت هذه الصور على صفحة المصور لأول مرة قبل يومٍ واحد فقط من نشرها لها.

فيما ردَّ رشاد على خطيبته السابقة بكتابة تعليق على منشورها، مؤكداً أنه أيضاً رأى الصور عندما نشرها المصور، وأكد أنها جميلة، ثم وضع إيموجي قلب، لترد مي بإيموجي قلب على تعليقه.

ويبدو أن نشرهما الصور والتعليق على حسابات بعضهما محاولة منها للإعلان عن عودة المياه إلى مجاريها.

يذكر أنه في نوفمبر/تشرين الثاني 2018، أعلنت مي عن محاولتها حل المشاكل، إذ نشرت صورة وهي ترتدي خاتم الخطبة في يدها اليمنى، فيما علق البعض بتمني عودتها لرشاد.

فردَّت على أحد التعليقات بالقول: «ما قدرش مارجعش حتى لو هو مش عاوز هرجع، الحب ما بيتبَعش».

 

إلغاء زفاف محمد رشاد ومي حلمي

جرى إلغاء زفاف محمد رشاد ومي حلمي قبل ساعاتٍ قليلة من الحفل، الذي كان مقرراً إقامته في أكتوبر/تشرين الأول 2019، بسبب خلاف على «قائمة المنقولات ومؤخر الصداق»، كما تناقلت بعض المواقع الإخبارية.

إلى أن كشف نجم Arab Idol السبب الحقيقي وراء ذلك، وهو إهانة مي لأهله.

وأصدر بياناً هاجم المذيعة ريهام سعيد، بعد أن اتَّهمته بالتخلي عن مي يوم زفافهما، وقال فيه: «إن كرامتي وكرامة أهلي تعنيني جداً، وتهمّني، بعيداً عن كل المهاترات اللي تم نشرها خلال الأيام اللي فاتت».

لكن هذا البيان تعارَضَ مع التصريحات التي كان رشاد أدلى بها مسبقاً، على لسان مدير أعماله، بأن سبب إلغاء الحفل هو حدوث حالة وفاة في الأسرة.

بينما تحدَّثت مي عن مشاعرها وما وصفته بـ «وجع كسرة الفرحة»، وتهافت الجميع إلى السبق الصحفي من دون مراعاة شعورها.

وذكرت أن أول من أساء إليها وأطلق شائعات ونقل كلاماً غير صحيح على لسانها هم المقربون.

وتساءلت: «عارفين يعني إيه بعد ما ألبس فستاني أقلعه»، مضيفةً أنها كانت على بُعد خطوة واحدة من تحقيق أمنية عمرها التي انتظرتها 4 أعوام.

View this post on Instagram

مش عايزه اتكلم في اي حاجه غير عن وجع كسره الفرحه ،، ولا اعلام ولا ميديا ولا دنيا ولا مين شمتان ولا مين فرحان مش فارقلي … كلنا بندور علي الفرقعه علي السبق الي يضرب بس لو هتكلم عن نفسي عمري ما هعمل كده وقت غياب فرحه حد ومش اي فرحه دي فرحه العمر زي ما بيقولو ….. ازاي ؟ ازاي قدرتو تعملو كده لكل الناس واولهم القريبين ازاي قدرتو تقولو كلام غلط وحكايات ماحصلتش ازاي سبتو فرحتنا علي جمب طيب هقولكم عارفين يعني ايه بعد ما البس فستاني اقلعو ؟ بعد ما خلاص خطوه واحده من ٤ سنين مستنياه تبوظ بسبب الناس الي نقلت كلام غلط مش هقول الميديا الميديا طول عمرها كده وقبل ماشتغلها وانا عارفه انها كده نتكلم عن الناس الطبيعيه ….. ازاي قدرتو تشمتو وتفرحو في وجع غيركم والي يدعي والي يضحك والي يقول احسن فهموني انتو بني ادمين ؟ بتخافو ربنا ؟ طيب حتي لو نفرض وده فرضا ان حد من الطرفين غلطان ليه الدعا عليه والحسبنه ليه اصله مش زرار هتقوم من النوم تدوس عليه فهتنسي العشره والسنين وتقعد تدعي وتهين لا لا ابدا مهما حصل بتلاقي نفسك مش طايق كلمه وحشه علي الطرف التاني ونفس الكلام للطرف الاخر …. بعد الهيصه والزيطه مابيفضلش غير الحلو وبيبان الوحش بس كل الي عايزه اقولو الشدد بتبين … في الاخر حبيت اخرج كلام جوايا من الي شوفته اليومين الي فاتو و والله والله مافرق معايا غير فرحتنا انا وهو مش انا بس الي اتكسرت فستاني الي قلعته بدلته الي اتقلعت ومحدش فاهم حاجه اهالينا الي زعلانين علينا …. ماكنتش ناويه اتكلم بس كلام جوايا وكنت عاوزه اقولو محدش بيرضي في عشره عمره لو عامل فيه ايه مابيرضالوش الوحش ولا دعوه واحده بالغلط عشان ماحدش كان عارف ايه الي حصل معظم الناس انا كنت هناك انا كنت حاضر انا كنت شاهد … كنت دعيت ربنا يهدي الدنيا ويجمعهم في الحلال بدل ما كنت حكيت الي سمعته مش الي شوفته احساس صعب فرحه عمرك تتكسر قدامك بعد سنين مستنيها ساعتها ولا بيفرق شكل من كلام ناس من دنيا فرحه فستان #بتاعت_الراديو راجعه راجعه ان شاء الله هنحكي كل حاجه وهنقول كل حاجه بس في الوقت الي احنا عايزينه مش الي الناس عاوزاه…. نصيحه من قلبي لكل اتنين متجوزين عايزين يسيبو بعض لكل اتنين مخطوبين لكل اتنين بيحبو بعض "الحب مابيتبعش" ولو ضيعتوه والله مابيجي تاني امسكو فيه مهما حصل اكيد هنطلع ونتكلم بس ادونا شويه فرصتنا مع بعض بعيد عن الاضواء وعاوزه دعوه حلوه لينا ارجوكم 🙏🏻 #بتاعت_الراديو

A post shared by Mai Helmy -مي حلمي (@maihelmy.official) on

اقتراح تصحيح
اقتراح تصحيح
خلافات مي حلمي ومحمد رشاد انتهت.. رغم إلغاء الزواج قبل الحفل بساعات لكن صور هذا اليوم تعيد المياه لمجاريها