“مراتي الجوهرة اللي ربنا سترني بها”.. الداعية المصري مصطفى حسني يتحدث عن زوجته، وهذا موقفها من المعجبات 

عربي بوست
تم النشر: 2024/03/08 الساعة 07:14 بتوقيت غرينتش
تم التحديث: 2024/03/08 الساعة 07:14 بتوقيت غرينتش
الداعية المصري مصطفى حسني/مواقع التواصل

تحدّث الداعية المصري مصطفى حسني، الخميس 8 مارس/آذار 2024، عن علاقته بزوجته أمل أسعد، وذلك خلال حلوله ضيفاً في برنامج "معكم منى الشاذلي"، المُذاع عبر فضائية "أون إي" المصرية.

كما تحدث الداعية المصري مصطفى حسني، خلال الحلقة، عن بعض الأمور الدينية، كما كشف تفاصيل برنامجه الجديد "بصير"، والذي سيُعرض خلال شهر رمضان على شاشة ON.

مصطفى حسني يتحدث عن زوجته 

فيما سألته الإعلامية المصرية منى الشاذلي عن علاقته بزوجته، وشاركت صورة له مع عائلته ليعلق عليها قائلاً: "الصور دي قديمة.. هنا بنتي دلوقتي عندها 17 سنة.. دي أمل أسعد مراتي الجوهرة اللي ربنا سترني بيها".

ووجهت الإعلامية منى الشاذلي سؤالاً إلى الداعية مصطفى حسني بشأن غيرة زوجته من المعجبات ليرد مازحاً: "من صدق نجا زي ما النبي قال، عليه الصلاة والسلام! أمل إنسانة ربنا سترني بيها ومرت معايا بمراحل كتير، الشهرة في الأول بيبقى فيها استغراب من مهاجمة البعض اللي مش عاجبه كلامك، ومن إقبال المحبين الصادقين.. مرت معايا أمل بالمرحلتين دول بس بالجزء الأنثوي".

وأضاف: "كان فيه استغراب منها إن حد يوقفني ويقولي بحبك، هو محدش بيحبني، الناس بتحب الكلام مروراً بالكرام اللي بييجوا يتصوروا معايا في وجود أمل مراتي، وصولاً لفهمها إن الناس اللي بتيجي تسلم علينا في مطعم أو شارع أو أياً كان، دي ناس تواضعت جداً، الإنسان اللي يسيب أكله وييجي يقولي كلمتين يجبر بخاطري ده كدا عملي قيمة كبيرة".

وتابع الداعية المصري في حديثه: "البني آدم عشان يروح يقول لحد أنا بحبك، أو أنت أثرت فيا ده حد فكر وركز قبل ما ياخد الخطوة، وبعدين هو مايعرفنيش ممكن أكون أنا غليظ أو زهقان أو غضوب فأقوله كلمة تكسفه، فكونه شال كل الحواجز دي، حاجة كبيرة إن حد ييجي يعمل معايا كدا".

كما تحدث الداعية المصري عن مواقف جمعته مع المعجبين، إذ قال: "أنا اتعلمت حاجة في المسألة دي، والناس اللي علمتهالي.. فيه حد بييجي يسلّم عليا أنا معرفوش بس هو يعرفني كويس أوي، يقولي مثلاً أنا كنت حزين وسمعتلك فيديو طلعني من مشكلتي، أنا ماكنتش بصلّي وأنت اتكلمت عن الصلاة فأنا بدأت أصلّي، فهو بيتكلم كأنه عارفني وجاي يسلّم عليا بتاريخ وأنا أول مرة أشوفه/أشوفها.. لو أنا ماخدتش بالي إن لما آخد 100 كيلو حب ورحمة وإقبال لازم أردهم.. ربنا أمر "فحيّوا بأحسن منها"، أو عالأقل ردها".

وختم الداعية المصري مصطفى حسني: "أمل مراتي إنسانة رزينة وحكيمة جداً، وعاشت معايا المعلومات دي وفهمتها، فعمرها ما كانت عبء عليا، وأنا أكنّ لها كل التقدير لتحملها فترات الزواج الأولى، اللي كانت صعبة".

برنامج جديد للداعية مصطفى حسني 

وفي السياق، كشف الداعية المصري مصطفى حسني، أنه تم الانتهاء من تصوير برنامج "بصير"، الذي سيقدمه خلال أيام شهر رمضان، مؤكداً أن فريق العمل كان متميزاً وبذل مجهوداً كبيراً وفاق التوقعات لإنجاز المهمة.

وأضاف الداعية مصطفى حسني، عن برنامجه "بصير.. رحلتك من الشتات إلى اليقين"، والذي سيُعرض على شاشة "أون": "الدكتور مصطفى محمود عمل كتاب رحلتي من الشك إلى اليقين".

مصطفى حسني يتحدث عن زوجته مع مني الشاذلي
الداعية المصري مصطفى حسني/مواقع التواصل

ولفت إلى أن الإنسان يرى بعينه الأشياء، لكن قبله لابد أن يرى حقائق الأشياء، والبصير هو الذي يدرك معاني الأشياء، موضحاً أن الشخص إذا فهم الدنيا غلط ورأى الدنيا بالزينة بتاعتها هيكون شرس جداً، لكن لو فهم حقيقة الدنيا بقلبه هيعرف يكون نافع ومجتهد ومثابر، وسيكون لديه قدر الزهد الذي يحبه الله، وسيكون لديه رضا بأقدار الله.

تحميل المزيد