السيسي ينتقد أولياء الأمور: “قاعدين تدخلوا أولادكم تجارة وآداب وحقوق ليه؟”.. تحدث عن وظائف مكسبها 100 ألف دولار

عربي بوست
تم النشر: 2024/04/28 الساعة 11:11 بتوقيت غرينتش
تم التحديث: 2024/04/28 الساعة 11:11 بتوقيت غرينتش
الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي/رويترز

انتقد الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي تمسك البعض بإلحاق أبنائهم بعدد من كليات العلوم التقليدية والنظرية في مصر، لافتاً إلى جهود حكومته في دعم الوظائف التكنولوجية الحديثة التي توفر أموالاً طائلة لذويها وللدولة.

وفي كلمته خلال افتتاح مركز البيانات والحوسبة السحابية الحكومية، الأحد 28 أبريل/نيسان 2024، قال السيسي: "قاعدين تدخلوا ولادكم كليات تجارة وآداب وحقوق، هيشتغلوا إيه بالشهادات دي؟!"، مشيراً إلى أن هناك فرص عمل في البرمجيات "تكسب الواحد 100 ألف دولار سنوياً وهو قاعد في البيت".

السيسي أضاف في تصريحاته: "هناك دول لن أذكر أسماءها تعداد سكانها قليل، لكن عدد من يعملون فيها من أبنائها في مجالات الحوسبة والتكنولوجيا يفوق الـ750 شخصاً وكل واحد بيعمل 100 ألف دولار في السنة يعني 70 مليار دولار، ده عقل لا عاوز مصنع ولا حاجة خالص ده عاوز دماغ وحاسب".

وواصل السيسي حديثه قائلاً: "إن بمصر جامعات وكليات وبرامج بعدد ضخم ونستهدف أرقاماً طموحة جداً لنخرج مما نحن فيه ونلحق بركب العالم المتقدم، بحسب وسائل إعلام مصرية.

السيسي يوجه طلباً لأولياء الأمور

ووجَّه السيسي طلباً لأولياء أمور الطلبة في المراحل التعليمية المختلفة ابتدائية أو إعدادية أو ثانوية، بأن يشجعوا أبناءهم على الالتحاق بالمجالات التكنولوجية الحديثة التي تدر على ذويها وعلى الدولة مليارات الدولارات سنوياً.

وأوضح السيسي: "لو موقفتوش مع ولادكم يا مصريين عشان تعلموهم الكلام ده.. فرص إننا نبقى أغنياء هتبقى قليلة".

وزاد الرئيس المصري: " هدفي كله إني أشاور للناس عندنا، إحنا بلاد معندناش موارد، و95 % من مصر صحراء فاضية ومفيش عندي غير الإنسان، وأنت مهتم تعلمه إيه؟، لازم نروح لتكنولوجيا المعلومات".

وفي تصريحاته، أوضح السيسي: "أنا عاوز 100 و200 و300 مليار دولار من المجال ده ومصر بلد كبيرة وتقدر، السوق المصري بيحتاج مليون شخص جديد كل سنة في المجال ده".

وقال الرئيس عبدالفتاح السيسي إن التكنولوجيا المستخدمة في مراكز البيانات والحوسبة السحابية متقدمة للغاية.

وأكمل حديثه حول المشروع وقال: "المعمول ده أنا مش بتكلم عنه كتير لأسباب خاصة.. لكن المعمول ده من ناحية التقدم فوق خيالكم، فيه حاجات من اللي موجودة دي .. موجودة تحت الأرض ما تضربش بأى نوع من القنابل".

مدينة العدالة

وحول مدينة العدالة، قال السيسي: "إن التصور الهندسي لمدينة العدالة التي يتم تنفيذها في العاصمة الإدارية الجديدة في الوقت الحالي، سيجعلها أكثر إنجازاً".

وتابع السيسي: "الرقم لرقمنة مدينة العدالة كام؟، عشان الناس بتقول بتصرفوا كتير ليه؟، أنا عندي خيار تاني!، يا نبقى زي مخاليق ربنا في كل الدنيا يا نبقى متخلفين".

تحميل المزيد